Nu sunt fan al conceptului de fan…
Scrijelit de achilianu on January 18, 2010 – 12:00 amNu inteleg notiunea de fan. Deloc! Poate nu mi-a explicat-o nimeni. Poate. Poate nu s-a inventat “obiectul” sau persoana catre care sa imi directionez simtirile de fan. Poate.
Nu stiu, dar mi se pare ca acest concept, cel de a fi fan, implica cateva aspecte denigrante la adresa celor care se numesc fani. In principiu, esti fanul unei persoane, nu? Mai sunt si alte situatii in care te poti numi fan, cel al unei echipe de fotbal, de exemplu, dar si acel caz, cel putin din punctul meu de vedere, se regaseste in conceptul meu de a fi fan. Sau, mai bine zis, de a nu fi fan, pentru ca, asa cum ziceam, nu cred ca asa ceva este posibil sau normal.
Atunci cand pretinzi ca esti fanul unei persoane, sa zicem, prin nu stiu ce deranjamente la creieras, idealizezi acea persoana si, prin conceptul asta de a idealiza, ii iei doar partile bune, doar cele atractive, omitand cu sau fara voie, trasaturile negative, hidoase si neincantatoare, trasaturi totusi umane. Si asta e periculos. Inteleg toata ideea, buna dealtfel, de a crea modele de urmat. Modele de la care sa te inspiri. Modele dupa care trebuie, pentru ca vrei, sa te ghidezi, dar…Oare asta nu iti stirbeste un pic din personalitate? Tu nu mai esti tu, tu esti doar ala/aia care il idealizezi pe ala/aia. Da, ajungi sa fii ala/aia care se imbraca ca, care vorbeste ca, care copiaza pe…
De ce as face asa ceva? Bun, noi oamenii suntem atat de meschini, atat de josnici, atat de rai, ca asta e cuvantul, dar sa nu avem niciun pic de bunatate in noi, incat sa incercam sa ne rebranduim intr-un personaj care nu exista, personajul inspe care se indreapta adoratia noastra de fani?
Spuneam la inceput ca e si ceva denigrant in a fi fan. Da, exista! Nu vi se pare ca cei care se numesc fani ai cuiva, ai ceva, sunt oarecum situati pe o treapta usor inferioara celor pe care-i simpatizeaza? Personajul al carui fan esti este, parca, datator de lumina. Ce a mai zis ala/aia? Ce a mai facut ala/aia? Si, uite asa, iti ghidezi viata dupa ce zice/face unul/una. Bai, genial sa fie, ce zic eu genial, Einstein sa fie, ba, tot om este. Deci, capabil de greseli, greseli pe care, cu sau fara adoratia ta de fan, le va comite. De ce? Pai, pentru ca-i uman.
Cel mai mare karatist din filme, poate, in viata reala, sa umble cu 10 badigarzi dupa el. Una care militeaza pentru drepturile omului pana la absolut, poate sa aiba vreun schelet prin debara. De ce? Pentru ca-s oameni.
Nu neg faptul ca e benefic pentru desavarsirea noastra ca oameni sa ne inspiram de la cei din jur, dar de la asta si pana la a ne topi dupa orice face cineva…
Nu trebuie sa va zica cineva ca toata abureala asta cu a fi fan a dus la lucruri foarte nasoale. Vorbeam de fotbal. Pai, oare, fanii astia care-s ei fani, nu se bat intre ei. Pentru ce? Pentru nimic, evident. Ba, poti sa schimbi rezultatul daca te bati cu fanii echipei castigatoare? Sau jucatorilor care se plimba in gipuri de sute de mii, care au case de milioane si care isi imbratiseaza viata sexuala alaturi de bombe sexy, credeti ca le pasa de Vasile care e fan de-o viata?
Ati vazut ca-s oameni bulversati pentru ca cel al caror fani sunt nu le-a raspuns la mail? Sau nu le-a dat autograf pentru ca se grabea? Sau…Oare de ce? Pai, aia is si ei tot oameni, nu-s cu nimic mai destepti sau mai prosti ca mine, ca tine, ca noi. Au avut o sansa si au profitat. Sau, pentru ca inca mai cred in morala crestina, au avut parte de multe sanse si, la un moment dat, s-au trezit si au profitat de sansa care tocmai trecea prin fata lor. A, ca majoritatea nu profita de sansa lor, atunci da, asta e nasol. A, ca unii nu au parte de ata de multe sanse, atunci da, asta e nasol. Dar, de la asta si pana la a idealiza pe cineva…
Si, totusi, exista ceva care iti da posibilitatea sa fii cine vrei tu sa fii, poti sa fii (sau nu) fanul cuiva, poti sa alegi…poti…Cica ii zice liberul albitru…Acuma ca asta poate crea monstrii…
P.S1 : Is si eu om si, fiind atacat de clisee, mai zic si eu ca-s fan ceva sau cineva. Dar, nu e adevarat. Nu sunt fanul nimanui. De cele mai multe ori zic ca-s fan-a,da, asta-i in sens peiorativ-de cele mai multe ori
Repet, ca iti plac anumite actiuni, gesturi, trairi, etc ale unor oameni nu e nimic anormal. E chiar benefic, pentru ca nimic nu s-a nascut invatat sau desavarsit fizic, psihic sau spiritual…
P.S2 : Multumesc…
P.S3 : Sanatate cititorului si celui care nu citeste
Cica Related Posts
Omule, nu fi prost! Nu fura! Intreaba inainte de a copia © Achilianu
Tags: 2010, a fi fan, achilianu, achilianu.ro, blog, da de ce?, de ce nu sunt fan, fan, oameni, romani, Romania
Posted in Despre Orice Si Despre Nimic | 15 Comments »
Comentarii Facebook :

January 18th, 2010 at 12:55 am
Cred că e şi apanajul unei vârste, nu neapărat biologică. O vârstă mai fragedă.
.-= Piperusha´s last blog ..Yet Another Avatar 3D Half Assed Review =-.
January 18th, 2010 at 1:31 am
`Fan` ca termen nu vine de la cuvantul Fane ca nume propriu!? Ba eu cred ca da! Cel ce-l placea pe Stefan cel mare (Fane pentru moldoveni, de aici si porcela Fane Babanu) i-a luat numele de `fan`! Parol!
January 18th, 2010 at 1:42 am
Nici eu nu am reusit sa pricep astfel de lucruri. Nu inteleg cum te poti sinucide ca nu ti-a dat echipa favorita gol…am vazut emisiuni cu fete care-si faceau operatii estetice sa arate exact ca “….”; nu am inteles niciodata cum poti sa lesini la vederea unui “idol” ….Si eu sunt “fan” Sean Connery de exemplu, dar habar nu am ce face omul asta in afara ecranului, si nici nu o sa ma intereseze vreodata! Nu inteleg!
.-= Teodora´s last blog ..Oiţa iubitoare de gheaţă =-.
January 18th, 2010 at 2:28 am
fan Achilianu
.-= george´s last blog ..Atacul energetic =-.
January 18th, 2010 at 2:51 am
Fan nu vine de la fanatism? De fapt, pe mine cuvantul “fan” ma duce cu gandul si la idolatrie. Care nu-mi place sub nicio forma, dar la care multi dintre fani ajung.
.-= Geocer´s last blog ..Marile probleme ale micului blogger =-.
January 18th, 2010 at 3:05 am
@Piperusha: Nu cred…Cred ca se poate manifesta la orice varsta, de care o fi ea…
January 18th, 2010 at 3:05 am
@Ionut: S-ar putea sa ai dreptate
January 18th, 2010 at 3:06 am
@Teodora: Asta da atitudine corecta
Cam asa gandesc si eu
January 18th, 2010 at 3:08 am
@george:

Nici nu cred ca am fani si nici nu as putea sa ma descurc intr-o astfel de situatie pentru ca, asa cum spuneam, aia la care te uiti si de la care vrei sa invete ceva, de cele mai multe ori sunt la fel de…ca tine…
O, nu, nu, nu…nu-s nici pe departe un model…
January 18th, 2010 at 3:09 am
@Geocer: Corect…da, idolatria e nasoala…captivanta nu stiu prin ce metode, dar nasoala
January 18th, 2010 at 3:15 am
Daca te uiti strict la definitii, ai aproape 100% dreptate.
Depinde insa ce intelege fiecare prin conceptul de “fan”… (daca vrei sa ai o intelegere 100% corecta, noroc cu Google)
Cuvantul vine din engleza, iar definitia englezeasca e mai apropiata de ceea ce zice domnu’ Achilianu
Totusi, cred ca “fan” se foloseste acum cu o conotatie mult mai usoara (pentru “fanatici” exista destule alte terminologii). Si cred ca te poti numi “fan” atata timp cat iti place cu-adevarat si sustii o persoana / initiativa / produs, etc…
Cel mai probabil “fan” va capata o alta definitie in scurt timp, una care sa nu mai duca cu gandul la “admiratie fanatica” ci pur si simplu la “admirator”. Simplu.
Cateva exemple concrete cu conceptul “light-fan”:
- fan-cluburi de masini – n-am auzit inca de incaierari in strada intre fanii Dacia si VW)
- fanii unei pagini pe FaceBook – daca admiri un anume produs sau munca unui individ nu inseamna ca faci asta orbeste, ci pur-si-simplu iti place.
Dupa cum am mai zis undeva… si “gay” insemna la un moment dat altceva… nu? l-ar mai folosi cineva acum in sensul vechi?
Numa’ bine!
_______________
- in RO: Fan = Admirator entuziast, pasionat, al unei vedete, al unei mișcări artistice; simpatizant.
- in EN: Fan = someone who has an intense, occasionally overwhelming liking and enthusiasm for a sporting club, person (usually a celebrity), group of persons, company, product, activity, work of art, idea, or trend.
.-= KiLLeRu´s last blog ..E Vineeeri! =-.
January 18th, 2010 at 8:12 am
frate da zi drept,esti fanu’ tipului cu ieurovizion? am vazut ca ti’a placut :>
.-= Florin´s last blog ..Telefoane mobile noi – telefoane noi =-.
January 18th, 2010 at 8:33 am
@Florin: Da! Recunosc! Sunt fanul aluia!
sanatate…
January 18th, 2010 at 8:37 am
@KiLLeRu: Ma bucur ca ai cautat si pe google
Evident ca ma refeream la fanii aia obisnuiti, aia cu creierul ratacit, aia care nu inteleg mare lucru din conceptul asta de fan…Plus ca am pus si cateva idei pe care le am si pe care nu mi le poate schimba nimeni-acelea ca io nu am cum sa fiu vreodata fanul cuiva. A, ca imi plac unii oameni, ca imi place ce fac, etc, asta e altceva…a, da, pe facebook is fanul unora, ce sa fac asta e sistemul acolo
Dar, oricum ai percepe chestia asta cu “a fi fan” mi se pare prosteasca, copilareasca si inutila. Numai asa sa le creasca unora sau sa li se scoale…mandria?
.-= achilianu´s last blog ..Nu sunt fan al conceptului de fan… =-.
January 18th, 2010 at 10:05 am
Ca şi multe alte cuvinte, cuvântul “fan” şi-a cam pierdut din valoare. Cei care îl folosesc sunt fanii înrăiţi care au făcut o obsesie pentru obiectul, persoana al cărui fan sunt.
Ceilalţi din câte am observat preferă să spună: “îmi place de”, “îmi place să”.
Ideea să ştii că nu e prostească, are un motiv bine întemeiat. Se manifestă în general la persoanele care au nevoie de un “model” în care ajung să creadă, au nevoie de cineva, ceva care să le arate un mod de a fi, şi asta fie când nu le plece cum sunt ei, fie nu au un model în familie,fie au nevoie de atenţie, fie…..
.-= Jorjette´s last blog ..Vania Atudorei interviu la Radio Cluj =-.